Go!Driver

Portal motoryzacyjny Go!Driver to praktyczne porady motoryzacyjne, najważniejsze wiadomości dla kierowców, wciągające artykuły dla fanów dwóch, czterech  i więcej kółek.

Co to jest sonda lambda, jak działa, jakie objawy uszkodzenia?

sonda lambda objawy
Sonda lambda – definicja, objawy, funkcja. Foto: Robert Kneschke via Canva.

Sonda lambda jest kluczowym elementem układu wydechowego w samochodzie. Pełni istotną rolę w monitorowaniu składu mieszanki paliwowo-powietrznej, zapewniając optymalne parametry spalania. W tym artykule dowiesz się, co to jest sonda lambda oraz jakie pełni funkcje w Twoim samochodzie.

Co to jest sonda lambda?

Sonda lambda, zwana również czujnikiem tlenu, to czujnik umieszczony w układzie wydechowym pojazdu. Jej głównym zadaniem jest pomiar zawartości tlenu w spalinach, aby kontrolować skład mieszanki paliwowo-powietrznej dostarczanej do silnika. Dzięki temu sterownik silnika może dostosować wtrysk paliwa, aby utrzymać optymalną mieszankę.

Jak działa sonda lambda?

Zasada działania sondy lambda opiera się na elektrochemicznej reakcji pomiędzy składnikami spalin, a dokładniej między tlenkiem cynku (ZrO2) znajdującym się w sondzie a dwutlenkiem tytanu (TiO2) znajdującym się na jej elektrodach. Sonda lambda jest umieszczana w układzie wydechowym pojazdu, najczęściej przed katalizatorem lub bezpośrednio w nim.

Sonda lambda generuje napięcie elektryczne na podstawie różnicy stężeń tlenu w spalinach po obu stronach jej elektrod. Skład spalin zawierający duże stężenie tlenu (mieszanka uboga) powoduje, że na elektrodzie występuje wysokie stężenie tlenu, co skutkuje generacją wysokiego napięcia. Z kolei, gdy skład spalin zawiera niskie stężenie tlenu (mieszanka bogata), na elektrodzie występuje niższe stężenie tlenu, co prowadzi do generacji niskiego napięcia.

Wygenerowane napięcie jest przesyłane do sterownika silnika, który analizuje otrzymane dane i dostosowuje pracę silnika w czasie rzeczywistym. Na podstawie informacji od sondy lambda sterownik silnika może dostosować ilość wtryskiwanego paliwa do aktualnych warunków, tak aby zapewnić optymalną mieszankę paliwowo-powietrzną.

W przypadku mieszanki ubogiej (niskie stężenie tlenu), sterownik silnika zwiększa ilość wtryskiwanego paliwa, aby utrzymać właściwy stosunek paliwa do powietrza. Natomiast w przypadku mieszanki bogatej (wysokie stężenie tlenu), sterownik zmniejsza ilość wtryskiwanego paliwa, aby osiągnąć efektywną i ekonomiczną pracę silnika.

Dzięki działaniu sondy lambda, system sterowania silnikiem jest w stanie monitorować i kontrolować skład mieszanki paliwowo-powietrznej, co przekłada się na poprawę efektywności spalania, zmniejszenie emisji szkodliwych substancji oraz zwiększenie oszczędności paliwa.

Warto również dodać, że obecnie stosowane są różne rodzaje sond lambda, takie jak sonda lambda podgrzewana (heated lambda) i sonda lambda bez podgrzewania (unheated lambda), które różnią się pod względem zastosowanych technologii i dokładności pomiaru.

Budowa sondy lambda

Sonda lambda składa się z kilku głównych elementów, które współdziałają w celu dokonywania pomiarów i generowania odpowiednich sygnałów. Oto podstawowe składniki sondy lambda:

Korpus sondy: To metalowa obudowa, która chroni wewnętrzne komponenty sondy lambda. Korpus jest zazwyczaj wykonany z nierdzewnej stali, która jest odporna na wysokie temperatury i działanie agresywnych substancji znajdujących się w spalinach.

Element pomiarowy: Jest to najważniejsza część sondy lambda. Składa się z warstwy tlenku cynku (ZrO2) umieszczonej na ceramicznym rdzeniu, który pełni rolę elektrody. Tlenek cynku jest materiałem o właściwościach półprzewodnikowych, który reaguje z tlenem zawartym w spalinach.

Elektrody: Sonda lambda ma dwie elektrody – elektrodę pomiarową i elektrodę odniesienia. Elektroda pomiarowa wykonana jest z tlenku cynku i znajduje się wewnątrz sondy lambda. Jest ona narażona na kontakt ze spalinami i reaguje z zawartym w nich tlenem. Elektroda odniesienia pełni rolę punktu odniesienia do porównywania stężeń tlenu i jest zazwyczaj wykonana z platyny.

Przewody i złącza: Sonda lambda jest wyposażona w przewody elektryczne, które przesyłają generowane napięcie do sterownika silnika. Są one zabezpieczone i mają odpowiednie złącza, które umożliwiają łatwe podłączenie sondy do układu elektrycznego pojazdu.

Ogrzewanie (opcjonalne): Niektóre sondy lambda mają wbudowany system ogrzewania, który umożliwia szybsze osiągnięcie optymalnej temperatury pracy. Ogrzewanie jest szczególnie istotne podczas rozruchu silnika, gdy spaliny mają jeszcze niską temperaturę.

Budowa sondy lambda może się nieco różnić w zależności od producenta i modelu pojazdu, ale ogólna koncepcja i funkcje są podobne. Istotą sondy lambda jest umożliwienie pomiaru stężenia tlenu w spalinach i przekazanie odpowiednich sygnałów do sterownika silnika w celu regulacji pracy układu paliwowo-powietrznego.

Funkcje sondy lambda

Sonda lambda pełni kilka istotnych funkcji w układzie spalinowym pojazdu:

Regulacja mieszanki paliwowo-powietrznej: Sonda lambda pomaga sterownikowi silnika utrzymać optymalny skład mieszanki paliwowo-powietrznej. Poprzez monitorowanie zawartości tlenu w spalinach, sterownik dostosowuje wtrysk paliwa, co przekłada się na efektywne spalanie, redukcję emisji zanieczyszczeń i oszczędność paliwa.

Monitorowanie działania katalizatora: Sonda lambda jest również wykorzystywana do monitorowania efektywności pracy katalizatora. Jeśli katalizator nie działa prawidłowo, sonda lambda rejestruje nieprawidłowe wartości tlenu w spalinach i informuje o tym sterownik silnika.

Diagnostyka układu spalinowego: Sonda lambda stanowi ważny element diagnostyczny układu spalinowego. Sterownik silnika analizuje sygnał sondy lambda, aby wykryć ewentualne usterki lub niesprawności w układzie wydechowym, takie jak uszkodzenia katalizatora czy przepływomierza powietrza.

Objawy awarii sondy lambda

Uszkodzenie sondy lambda może powodować różnorodne problemy w działaniu pojazdu. Oto kilka najczęstszych objawów, które mogą wskazywać na awarię sondy lambda:

  • Wzrost zużycia paliwa
  • Spadek mocy silnika
  • Nieregularna praca silnika
  • Wzrost emisji zanieczyszczeń

Jeśli dostrzeżesz powyższe objawy, zaleca się skonsultowanie się z mechanikiem w celu przeprowadzenia diagnostyki układu spalinowego. W przypadku potwierdzenia uszkodzenia sondy lambda, konieczna może być wymiana tego elementu, aby przywrócić prawidłową pracę układu wydechowego i zapewnić optymalną wydajność pojazdu.

Wymiana sondy lambda

Wymiana sondy lambda może być wykonana samodzielnie, jeśli masz odpowiednie narzędzia i pewność, że potrafisz bezpiecznie operować przy układzie wydechowym pojazdu. Poniżej znajduje się krótki przewodnik krok po kroku, który pomoże Ci wymienić sondę lambda:

  1. Przygotowanie narzędzi: Upewnij się, że masz odpowiednie narzędzia do wykonania zadania, takie jak klucze, nasadki, klucz dynamometryczny, środki do odtłuszczania i smarowania.
  2. Lokalizacja sondy lambda: Sprawdź instrukcję obsługi pojazdu lub skonsultuj się z mechanikiem, aby dowiedzieć się, gdzie dokładnie znajduje się sonda lambda w Twoim modelu samochodu. Zazwyczaj znajduje się ona w układzie wydechowym, tuż za kolektorem wydechowym.
  3. Wyłączenie zapłonu i odprowadzenie energii elektrycznej: Wyłącz zapłon i odłącz akumulator samochodu, aby uniknąć przypadkowego zwarcia podczas pracy przy sondzie lambda.
  4. Odkręcenie złączek: Użyj odpowiednich narzędzi, aby odkręcić złącza elektryczne i mechaniczne, które łączą sondę lambda z układem wydechowym. Upewnij się, że delikatnie rozłączasz złącza, aby uniknąć uszkodzenia kabli.
  5. Odkręcenie sondy lambda: Zastosuj klucz odpowiedniego rozmiaru lub nasadkę do odkręcenia sondy lambda z układu wydechowego. Często może być konieczne zastosowanie odpowiedniej siły lub środka do odtłuszczania, jeśli sonda jest mocno przytwierdzona.
  6. Czyszczenie gwintu: Przed zamontowaniem nowej sondy lambda oczyść gwint na miejscu montażu za pomocą odpowiedniego narzędzia lub szczotki. Upewnij się, że gwint jest czysty i pozbawiony jakichkolwiek zanieczyszczeń.
  7. Montaż nowej sondy lambda: Ostrożnie zamocuj nową sondę lambda na miejscu montażu i dokręć ją ręcznie. Następnie użyj klucza dynamometrycznego, aby dokręcić sondę zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. Ważne jest, aby nie przekręcać sondy, aby uniknąć uszkodzenia gwintu lub uszczelki.
  8. Podłączenie kabli: Podłącz złącza elektryczne do nowej sondy lambda. Upewnij się, że złącza są odpowiednio zamocowane i bezpiecznie połączone.
  9. Podłączenie akumulatora i sprawdzenie działania: Podłącz akumulator samochodu i sprawdź, czy nowa sonda lambda działa poprawnie. Możesz włączyć zapłon i sprawdzić, czy nie ma żadnych błędów na desce rozdzielczej związanych z sondą lambda.

Warto jednak zauważyć, że wymiana sondy lambda może być bardziej skomplikowana w niektórych pojazdach, a niektóre modele mogą wymagać dodatkowych czynności lub narzędzi. Jeśli nie jesteś pewien swoich umiejętności lub nie masz odpowiednich narzędzi, zalecamy skonsultowanie się z doświadczonym mechanikiem lub oddanie tego zadania profesjonalistom w autoryzowanym warsztacie samochodowym.

Źródło: Portal Motoryzacyjny

Total
0
Share